حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی از جریانات موجود سیاسی در کشور خواست به اندیشه امام (ره) به عنوان یک مکتب قابل اجتهاد بنگرند.
وی در دیدار با اعضای هیأت رئیسه و هیأت اجرائی کانون جوانان حزب اعتدال و توسعه، ضمن بیان برخی ویژگیهای احزاب گفت: «حزب طریقهای نوین برای به دست گرفتن قدرت است. اگرچه اکثریت،در جوامع مردمسالار ملاک و معیار حقیقت نیست و تنها عامل اطاعت است اما وقتی پذیرفتیم که اکثریت حاکم باشد احزاب شکل میگیرند».
سید حسن خمینی که در جلسهای با حضور دبیرکل و برخی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه سخن میگفت چهرههایی مانند دکتر نوبخت را در زمره "السابقون السابقون" انقلاب خواند و اظهار داشت: «نفس تلاش برای به دست گرفتن قدرت امر مذمومی نیست اما مهم این است که از قدرت در راستای چه هدفی استفاده شود».
نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی تجربه تاریخی احزاب را برای حزب جوانی چون اعتدال و توسعه موثر خواند و افزود: «بسیاری از تجربهها عیناً در سیستمهای مختلف عمل میکند. شما که دو مولفه را به عنوان نام و لوگوی حزب خود قرار دادهاید باید ابتدا اعتدال و توسعه را برای جوانان تعریف کنید. هرچه بیشتر در این باره بحث شود باعث باروری احزاب خواهد شد. اعتدال را باید در نسبت با دو واژه افراط و تفریط معنا کرد».
وی ادامه داد: «هیچکس خود را افراطی نمیداند. بنابراین باید تعریفی جامع و مانع از این مقولات ارائه کرد و توضیح داد که مرادمان از اعتدال چیست. اعتدال در اندیشه یا اعتدال در رفتار. اگر قائل به مبانی حزبی هستیم باید با اعضای موجود در حوزه اندیشه به طور حداکثری به توافق رسیده باشیم . وگرنه تبدیل به حزب نمیشویم بلکه تنها یک جبهه را تشکیل دادهایم».
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با بیان اینکه احزاب بر مبنای حداکثرها دور هم جمع میشوند نه حداقلها اضافه کرد: «گاهی احزاب در نتیجه به وجودآمدن سوالات جدید دچار تحول و یا انشعاب میشوند. باید توجه کرد که تجربه دیگران درباره ما نیز صادق است و ما تافته جدابافته نیستیم. از سوی دیگر باید تعاریف مشخص ارائه دهیم تا بر مبنای حداکثرها دور هم جمع شویم. احزاب در جامعه وظیفهای برای دورهم جمع کردن همه ندارند».
نوه رهبر کبیر انقلاب اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کمبود منابع در زمینه شناخت امام گفت: «در خصوص شناخت اندیشه امام منابع کم نیست. بلکه من نیاز به این امر را در درون جریانات کمتر میبینم. درباره امام دو گونه میتوان برخورد کرد. به عنوان رهبر و دیگری به عنوان سرباز. به تعبیر دیگر می توان امام را به عنوان چراغ دید و یا به عنوان سپر».
وی با بیان اینکه امروزه از امام تفاسیر متعدد ارائه میشود این امر را نشانه ضعف در اندیشه امام ندانست و تاکید کرد: «به نظر من باید امام را به عنوان یک مکتب دید که می توان در او اجتهاد کرد. با متون و مقدسات نیز میتوان سه نوع برخورد داشت. یکی آنکه آنها را در برابر مسائل جدید کاملا کنار بگذاریم. دیگری آنکه در برابر این موارد در آن کاوش کنیم و به دنبال پاسخهای از پیشتعیینشده بگردیم. اما روش ائمه شیعه این است که سوال جدید اجتهاد جدید میخواهد».
وی ادامه داد:«درباره امام نیز به عنوان متن مقدس انقلاب میتوان همین سه نوع برخورد را داشت. باید در افکار و آراء امام اجتهاد کرد. اگر به این مرحله برسیم باعث پویایی در مکتب میشود. طبق قانون اساسی نیز هر گروهی که توانست اجتهاد خود را به مردم عرضه کرده و رای بیشتری را به خود جلب کند حق دارد کشور را اداره نماید».
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پایان تاکید کرد:«تفسیرهای انحصاری از اندیشه امام خطرناک است. نباید بگذاریم یک فرد یا یک نهاد رسمی تفسیر معینی از امام ارائه دهد. باید دیگران نیز بتوانند از این متن مقدس انقلاب تفسیرهای اصولی خود را ارائه دهند».
پیش از سخنان حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، مسعود شفیعی رییس کانون جوانان حزب اعتدال و توسعه ضمن ابراز خرسندی از حضور در محضر نواده بنیانگذار جمهوری اسلامی تاکید کرد: «دغدغه ما برای اداره کشور همان دغدغههای امام راحل است. به نظر ما راه امام همچنان میتواند و باید راهگشا باشد و میتوان با تاسی به سلوک امام بسیاری از گرهها را گشود».
وی افزود: «ما میخواهیم بدانیم و از زبان شما بشنویم که نظر امام درباره امور مبتلابه جامعه چه بوده است و با مسائل مختلف چگونه برخورد میکردند».
شفیعی در پایان ضمن تبریک فرارسیدن روز عید قربان خواستار حضور فعالتر نوه حضرت امام (ره) در عرصه های سیاسی و اجتماعی از جمله انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان دوره ای خبرگان رهبری تهران و نیز تبیین روشنگرانه آراء و افکار امام شد.
در پایان این دیدار نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی اقامه گردید.